Το σωστό ρεύμα στο βυθόμετρο με απλά Ελληνικά
Όπως όλοι γνωρίζουμε το βυθόμετρο είναι μια ηλεκτρονική συσκευή. Όπως, λοιπόν, για τους ανθρώπους ζωή δίνει το οξυγόνο που πρέπει να υπάρχει άφθονο και σε ποιότητα, ώστε να διατηρηθεί η σωστή λειτουργία του οργανισμού μας, έτσι και στο βυθόμετρο ζωή θα δώσει το ρεύμα και συγκεκριμένα το ρεύμα το οποίο υπάρχει στην ηλεκτρική εγκατάσταση του σκάφους μας. Σε αυτό το άρθρο θα αναφερθούμε σε κάποια προβλήματα τα οποίο πολλοί φίλοι χειριστές αγνοούν και είναι πολύ χρήσιμο να τα γνωρίζουν, ειδικά εάν έχουν κάνει ή προτίθενται να κάνουν μόνοι τους τη ηλεκτρική εγκατάσταση του βυθομέτρου τους στο σκαφάκι τους.
Για να δουλέψει ένα βυθόμετρο χρειάζεται ρεύμα συνεχές (DC), συνήθως με τάση στα 12 V, σε δυο αγωγούς (καλώδια) τα οποία κατά τη διεθνή ηλεκτρολογία έχουν χρώμα μαύρο η γείωση (-) και κόκκινο το θετικό (+) ή μαύρο και άσπρο αντίστοιχα (ανατολική τεχνολογία). Σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μπερδέψουμε την πολικότητα βάζοντάς την ανάποδα, καθώς υπάρχει περίπτωση ολικής καταστροφής του μηχανήματος. Επίσης πάντα πρέπει να φροντίζουμε για το ρεύμα που πηγαίνει στο βύσμα τροφοδοσίας του βυθομέτρου, εάν αυτό αφαιρείται όταν φεύγουμε από τη βάρκα, να υπάρχει διακόπτης στο ταμπλό ή γενικός ο οποίος θα κλείνει απαραιτήτως, ώστε να μην υπάρξει η περίπτωση ηλεκτρόλυσης λόγω υγρασίας και πάθει ζημιά το βύσμα, με επακόλουθο κάποια στιγμή να μην ανάβει το βυθόμετρο μας.
Μια μεγάλη παγίδα στην οποία μπορεί να πέσει κάποιος φίλος που έχει συνδέσει μόνος του το βυθόμετρο στο σκάφος είναι η εξής: το ρεύμα κάθε σκάφους έχει δυο παραμέτρους, η πρώτη είναι η τάση (διαφορά δυναμικού) την οποία σε κατάσταση ηρεμίας με μια φορτισμένη μπαταρία την υπολογίζουμε στα 12 V, ενώ μπορεί να αυξηθεί όταν γκαζώνουμε τον κινητήρα, χωρίς να υπάρξει πρόβλημα (αυτή η άνοδος της τάσης είναι υπολογισμένη) και η άλλη -πολύ σημαντική και παρεξηγημένη παράμετρος- στην οποία δεν δίνουμε και πολύ σημασία είναι η ποσότητα ρεύματος που περνά μέσα από την ηλεκτρολογική εγκατάσταση και η οποία μετριέται σε αμπέρ (Amp).
Στα χαρακτηριστικά του βυθομέτρου μας ο κατασκευαστής αναφέρει την ποσότητα ρεύματος που χρειάζεται για να δουλέψει ένα βυθόμετρο σωστά, η οποία δεν είναι σταθερή, αλλά κυμαίνεται αναλόγως κάποιων παραγόντων, όπως π.χ το βάθος που επιχειρούμε να ψαρέψουμε, κρατήστε αυτό. Το ρεύμα που διαπερνά ένα καλώδιο θα μπορούσαμε να το παρομοιάσουμε με το νερό που κυλά σε ένα σωλήνα, δηλαδή όσο πιο μεγάλος είναι ο σωλήνας σε διάμετρο τόσο πιο «άνετα» αλλά και σε μεγαλύτερη ποσότητα θα μπορούσε να κυλήσει το νερό. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το ρεύμα, για να παρέχουμε δηλαδή σε μια συσκευή συγκεκριμένη ποσότητα ρεύματος χρειάζεται συγκεκριμένη διάμετρος καλωδίου. Ποια όμως είναι αυτή η διάμετρος;
Αυτή που ο κατασκευαστής προτείνει και συνήθως εμπεριέχεται στη συσκευασία. Πού είναι η παγίδα, σε περίπτωση που εμείς συνδέσουμε τα καλώδια ρεύματος του βυθομέτρου μας σε μικρότερη διατομή παροχής ρεύματος στο σκάφο; Τότε είναι σαν όλη η διάμετρος της εγκατάστασης να είχε τη μικρότερη διατομή, αφού όπως για το νερό στο σωλήνα η στενότερη διατομή θα καθορίσει και την ποσότητα παροχής του νερού, το ίδιο ισχύει και για την περίπτωση της διατομής του ρεύματος.
Ένα βυθόμετρο με μια λάθος παροχή σε ρεύμα θα ανάβει μεν αλλά ποτέ δε θα λειτουργήσει όπως πρέπει. Στην επαγγελματική μου σταδιοδρομία έχω δει πολλές περιπτώσεις που φίλοι ψαράδες αντιμετωπίζουν ένα σωρό προβλήματα από την μη σωστή παροχή ρεύματος στη συσκευή. Ένα από αυτά είναι το βυθόμετρο να μην μπορεί να «χτυπήσει» αρκετά βαθιά που σε άλλη περίπτωση σωστής τροφοδοσίας θα τα απέδιδε με άνεση, άρα φροντίζουμε από τη μπαταρία μέχρι και το βυθόμετρο τα καλώδια να είναι μεγαλύτερα ή τουλάχιστον ίσα με τη διατομή που προτείνει ο κατασκευαστής και σε καμία περίπτωση μικρότερη. Επίσης μια παγίδα που θα οδηγούσε στο ίδιο πρόβλημα είναι οι συνδέσεις μεταξύ δυο καλωδίων και οι γειώσεις. Οι περισσότεροι τα ενώνουμε στρίβοντας τα καλώδια με το χέρι και μετά τα μονώνουμε με ταινία. Στις κονσόλες των σκαφών υπάρχει κατά 99% υγρασία η οποία με τις χαμηλές θερμοκρασίες υγροποιείται και μπαίνει παντού, οπότε αυτή θα εισχωρήσει στη σύνδεσή μας, θα οξειδώσει το σύρμα του χαλκού και με αποτέλεσμα να αρχίσει να περνά στο βυθόμετρό μας όλο και λιγότερο ρεύμα μέχρι που κάποια μέρα θα σταματήσει να ανάβει και η συσκευή. Επομένως, φροντίζουμε να κολλάμε με καλάι ή με εξειδικευμένους κονέκτορες (κοσάκια) όπου υπάρχει σύνδεση καλωδίου. Το ίδιο πρόβλημα θα προκύψει από μια κακή γείωση. Στις περισσότερες εγκαταστάσεις όλες οι γειώσεις του σκάφους είναι συνδεδεμένες με βίδες σε μια μπρούτζινη ή μεταλλική πλακέτα, αυτές οι βίδες πρέπει να είναι σφιγμένες καλά αλλά και να ελέγχονται περιοδικά.
Άλλη μια μεγάλη παγίδα είναι η ασφάλεια του βυθομέτρου μας. Οι σοβαροί κατασκευαστές βυθομέτρων φροντίζουν στο καλώδιο τροφοδοσίας να υπάρχει ασφάλεια, γυάλινη ή πλαστική (μαχαιρωτή). Η ονομαστική της τιμή μετριέται σε Ampere. Τι σημαίνει αυτό; Αν σε ένα βυθόμετρο ο κατασκευαστής προτείνει π.χ μια ασφάλεια 3Α σημαίνει ότι βάσει μελέτης εάν πάει κάτι στραβά στο μηχάνημα η ασφάλεια θα καεί πριν πάθει μεγαλύτερη ζημιά το όργανο. Σε καμία περίπτωση δε βάζουμε μεγαλύτερη ασφάλεια από αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής γιατί υπάρχει κίνδυνος ολοσχερούς καταστροφής του μηχανήματος όπως επίσης σε καμία περίπτωση δε βάζουμε μικρότερη γιατί θα συμβεί ότι περιγράψαμε πιο πάνω με τους αγωγούς μικρότερης διατομής. Επίσης, συμβουλή μου είναι να μη βάζουμε δύο ασφάλειες στην ιδία συσκευή σε σειρά γιατί δεν χρειάζεται, π.χ. ασφάλεια στο ταμπλό αλλά και στο καλώδιο. Τέλος, θα ήθελα να κάνω μια ανακεφαλαίωση για τους φίλους που τους αρέσει η δημιουργικότητα και πιάνουν τα χεριά τους και δεν φωνάζουν κάποιο εξειδικευμένο τεχνικό για τη σύνδεση του βυθομέτρου τους.
Τηρώντας τους παραπάνω κανόνες θα παρέχουμε μια υγιή τροφοδοσία στο βυθόμετρο μας, αυτή που ο κατασκευαστής προτείνει για να έχουμε την καλύτερη λειτουργία του. Όλα τα παραπάνω μαζί με τη σωστή εγκατάσταση του αισθητήρα, αλλά και τη σωστή παραμετροποίηση του μηχανήματος, θα φέρουν το αποτέλεσμα για το οποίο πήραμε το βυθόμετρο, να ανιχνεύσουμε βυθό και να βρούμε που κρύβονται τα ψάρια.