Βυθόμετρο και  καλωδίωση Σκάφους

             Το σωστό ρεύμα στο βυθομέτρο με απλά Ελληνικά

 

Όπως όλοι γνωρίζουμε το βυθόμετρο είναι μια ηλεκτρονική συσκευή ,όπως για τους ανθρώπους ζωή δίνει το οξυγόνο το οποίο πρέπει  να υπάρχει άφθονο αλλά και σε ποιότητα ώστε να διατηρηθεί η σωστή λειτουργία του οργανισμού μας έτσι και στο βυθόμετρο ζωή θα δώσει το ρεύμα και συγκεκριμένα το ρεύμα το  οποίο υπάρχει στην ηλεκτρική εγκατάσταση του σκάφους μας ,σε αυτό άρθρο θα αναφερθούμε σε κάποια προβλήματα τα οποίο πολλοί φίλοι χειριστές αγνοούν και είναι πολύ χρήσιμο να τα γνωρίζουν ειδικά εάν έχουν κάνει η προτίθενται να  κάνουν μόνοι τους τη ηλεκτρική εγκατάσταση του βυθομέτρου τους στο σκαφάκι τους  .Για να  δουλέψει ένα βυθόμετρο όπως προαναφέραμε  χρειάζεται ρεύμα  συνεχές (DC) συνήθως με ταση στα 12 V σε δυο αγωγούς(καλώδια) τα οποία κατά την διεθνή ηλεκτρολογία  έχουν χρώμα μαύρο η γείωση (-) και κόκκινο το θετικό (+)  η μαύρο και άσπρο αντίστοιχα (ανατολική τεχνολογία )σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να μπερδέψουμε την πολικότητα βάζοντας την ανάποδα  μιας και υπάρχει περίπτωση ολικής καταστροφής του μηχανήματος .Επίσης πάντα πρέπει να φροντίζουμε το ρεύμα που πηγαίνει στο βύσμα τροφοδοσίας του βυθομέτρου εάν αυτό αφαιρείτε όταν φεύγουμε από τη βάρκα να υπάρχει διακόπτης στο ταμπλό η γενικός ο οποίος θα κλείνει απαραίτητα ώστε να μην υπάρξει η περίπτωση ηλεκτρόλυσης λόγο υγρασίας και πάθει ζημιά το βύσμα με επακόλουθο μια μέρα να μην ανάβει το βυθόμετρο μας .

Μια μεγάλη παγίδα που μπορεί να πέσει  κάποιος φίλος που  έχει συνδέσει μόνος του το βυθόμετρο στο σκάφος είναι η εξής ,το ρεύμα κάθε σκάφους έχει δυο παραμέτρους  ο πρώτος είναι η τάση (διαφορά δυναμικού) η οποία σε κατάσταση ηρεμίας με μια φορτισμένη μπαταρία  την υπολογίζουμε στα 12 V η οποία μπορεί να αυξηθεί όταν γκαζώνουμε το κινητήρα χωρίς να υπάρξει πρόβλημα μιας και αυτή η άνοδος της τάσης είναι υπολογισμένη ,η άλλη πολύ  σημαντική  και παρεξηγημένη  παράμετρος η οποία δεν τις δίνουμε και πολύ σημασία  είναι το η ποσότητα  ρεύματος που περνά μέσα από την ηλεκτρολογική  εγκατάσταση αυτή μετριέται σε αμπέρ (Amp)  ,Στα χαρακτηριστικά του βυθομέτρου μας ο κατασκευαστής αναφέρει τη ποσότητα ρεύματος χρειάζεται για να δουλέψει ένα βυθόμετρο σωστά το οποίο δεν είναι σταθερό αλλά κυμαίνεται αναλόγως κάποιων παραγόντων όπως πχ το βάθος που επιχειρούμε να ψαρέψουμε  ,κρατήστε αυτό! Το ρεύμα που διαπερνά ένα καλώδιο θα μπορούσαμε να το παρομοιάσουμε με το νερό που κυλά  σε ένα σωλήνα όσο πιο μεγάλος είναι ο σωλήνας σε διάμετρο τόσο πια «άνετα»  αλλά και σε  μεγαλύτερη ποσότητα  θα μπορούσε να κυλήσει το νερό ,κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με το ρεύμα, για να παρέχουμε σε μια συσκευή συγκεκριμένη ποσότητα ρεύματος χρειάζεται συγκεκριμένη διάμετρος καλωδίου, πια είναι αυτή η διάμετρος;  αυτή που ο κατασκευαστής προτείνει και συνήθως εμπεριέχεται στη συσκευασία .τώρα που είναι η παγίδα, σε περίπτωση που εμείς συνδέσουμε τα καλώδια ρεύματος του βυθομέτρου μας σε μικρότερη διατομή παροχής ρεύματος από το σκάφος είναι σαν όλη η διάμετρος της εγκατάστασης να είχε  τη μικρότερη διατομή μιας και όπως το νερό στο σωλήνα η στενότερη διατομή θα καθορίσει και τη ποσότητα παροχής του νερού αλλά και του ρεύματος στη δική μας περίπτωση

.Ένα βυθόμετρο με μια λάθος παροχή σε ρεύμα θα ανάβει  μεν αλλά ποτέ δε θα λειτουργήσει όπως πρέπει ,στην επαγγελματική μου σταδιοδρομία έχω δει πολλες περιπτώσεις  που φίλοι ψαράδες να  αντιμετωπίζουν ένα σωρό προβλήματα από την μη σωστή παροχή ρεύματος στη συσκευή ,ένα από αυτά είναι το βυθόμετρο να μην μπορεί αν «χτυπήσει» αρκετά βαθειά που σε άλλη περίπτωση σωστής τροφοδοσίας θα τα απέδιδε με άνεση, άρα φροντίζουμε από τη μπαταρία μέχρι και το βυθόμετρο τα καλώδια να είναι μεγαλύτερα η τουλάχιστον  ισα με τη διατομή που προτείνει ο κατασκευαστής και σε καμία περίπτωση μικρότερη  .Επίσης μια παγίδα που θα οδηγούσε στο ίδιο πρόβλημα είναι η συνδέσεις μεταξύ δυο καλωδίων και οι γειώσεις ,οι περισσότεροι  τα ενώνουμε  στρίβοντας  τα καλώδια με το χέρι και μετά  τα μονώνουμε   με ταινία .Στις κονσόλες των σκαφών υπάρχει κατά 99% υγρασία η  οποία με τις χαμηλές θερμοκρασίες υγροποιείτε και μπαίνει παντού αυτή θα εισχωρήσει στη σύνδεση μας θα οξείδωση το σύρμα του χαλκού και θα αρχίσει να περνά στο βυθόμετρο μας όλο και λιγότερο  ρεύμα  μέχρι που κάποια μέρα θα σταματήσει να  ανάβει και η συσκευή .Άρα φροντίζουμε να κολλάμε με καλάι  η με εξειδικευμένους κονεκτορες (κοσακια) όπου υπάρχει σύνδεση καλωδίου  Το ίδιο  πρόβλημα θα προκύψει από μια κακή γείωση ,στις περισσότερες εγκαταστάσεις όλες οι γειώσεις του σκάφους είναι συνδεδεμένες με βίδες  σε μια μπρούτζινη η μεταλλική πλακέτα  ,αυτές οι βίδες πρέπει να είναι σφιγμένες καλά αλλά και να ελέγχονται περιοδικά  .Άλλη μια μεγάλη παγίδα είναι η ασφάλεια του βυθομέτρου μας. Οι σοβαροί κατασκευαστές βυθομέτρων φροντίζουν στο καλώδιο τροφοδοσίας να  υπάρχει ασφάλεια ,γυάλινη ή πλαστική (μαχαιρωτή) .Η ονομαστική της τιμή μετριέται σε Ampere ,τι σημαίνει αυτό; Αν σε ένα  βυθόμετρο πχ ο κατασκευαστής προτείνει μια ασφάλεια 3 Α έχει να πει ότι βάση μελέτης εάν πάει  κάτι στραβά στο μηχάνημα η ασφάλεια θα καεί πριν πάθει μεγαλύτερη ζημιά το όργανο .Σε καμία περίπτωση δε βάζουμε μεγαλύτερη ασφάλεια από αυτή που προτείνει ο κατασκευαστής γιατί υπάρχει κίνδυνος ολοσχερής καταστροφής του Μηχανήματος αλλά και σε καμία περίπτωση δε βάζουμε μικρότερη γιατί θα συμβεί ότι περιγράψαμε πιο πάνω με τους αγωγούς μικρότερης διατομής .επίσης συμβουλή μου είναι να  μη βάζουμε δυο ασφάλειες στην ιδία συσκευή σε σειρά γιατί δεν χρειάζεται , πχ ασφάλεια στο ταμπλό αλλά και στο καλώδιο .Τέλος θα ήθελα να κάνω μια ανακεφαλαίωση για  τους φίλους που τους αρέσει η δημιουργικότητα και πιάνουν τα χεριά τους και δεν φωνάζουν κάποιο εξειδικευμένο τεχνικό για τη σύνδεση του βυθομέτρου τους

  • Προσέχουμε  και είμαστε σίγουροι για την  πολικότητα πριν συνδέσουμε το καλώδιο του βυθομέτρου μας στην ηλεκτρολογική εγκατάσταση του σκάφους  (+) και (-)
  • Οι συνδέσεις πρέπει να γίνονται με τη βοήθεια κολλητηριού η εξειδικευμένων κονεκτορων που υπάρχουν στο εμπόριο
  • Όπου υπάρχει βίδα που σφίγγει  σύνδεσμο με καλώδιο θέλει να είναι καθαρό και σφιγμένο  
  • Προσέχουμε πάντα να βάζουμε ένα διακόπτη στη παροχή του ρεύματος ο οποίος πρέπει να είναι κλειστός όταν το βυθόμετρο δεν είναι  σε λειτουργία
  • Η ονομαστική τιμή της ασφάλειας που προτείνει ο κατασκευαστής δεν πρέπει να αλλάζει σε καμία περίπτωση

Τηρώντας τους παραπάνω κανόνες θα παρέχουμε μια υγιή τροφοδοσία στο βυθόμετρο μας ,αυτή που ο κατασκευαστής προτείνει για να  έχουμε τη καλύτερη λειτουργία του ,τα παραπάνω μαζί με τη σωστή εγκατάσταση του αισθητήρα αλλά και τη σωστή παραμετροποίηση του μηχανήματος θα φέρουν το αποτέλεσμα που για αυτό πήραμε το βυθόμετρο ,να ανιχνεύσουμε βυθό αλλά και να βρούμε που κρύβονται τα ψάρια

 

Σπύρου Δημήτρης

Ηλεκτρονικός /Εκπαιδευτής  χειρισμού βυθομέτρου

 

 

 

UA-45111334-1