Please Wait a Moment
X

Vithometro.gr : Βυθόμετρο και παράσιτα

Φίλτρο Εξομάλυνσης Θορύβου

Μετά από αρκετό καιρό προβληματισμού, μετρήσεων και δοκιμών, η ΤΕΧΝΟΒΥΘΟΜΕΤΡΙΚΗ προτείνει στους φίλους που ταλαιπωρούνται από το πρόβλημα των «παρασίτων» στην οθόνη του βυθομέτρου τους ένα φίλτρο εξομάλυνσης το οποίο θα τους δώσει μια καθαρή οθόνη, χωρίς να επηρεάζεται από εξωτερικά ηλεκτρογενή παράσιτα, τα οποία μέσω του καλωδίου τροφοδοσίας επηρεάζουν την πληροφορία που εμφανίζεται στην οθόνη.
Το θέμα του θορύβου προέρχεται από μια εξωγενή πηγή και όχι από την ιδία τη συσκευή του βυθομέτρου, αλλά εμείς ως τεχνικοί βυθομέτρων ή προμηθευτές καλούμαστε τις περισσότερες φορές να λύσουμε ένα πρόβλημα για το οποίο δεν ευθυνόμαστε. Αυτό απαιτεί τη συνεργασία άλλα και την υπομονή του φίλου χειριστή που προσπαθούμε να τον βοηθήσουμε, καθώς δυστυχώς τα παράσιτα ή οι παρεμβολές ή ο θόρυβος δεν έχουν μια λύση. Αν ήταν έτσι, το πιο απλό θα ήταν να αντιμετωπίσουμε μονομερώς το πρόβλημα. Ωστόσο, υπάρχουν πολλοί τρόποι που μπορεί να επηρεαστεί το βυθόμετρό μας από έναν εξωτερικό παράγοντα και δεκάδες οι λύσεις που έχω συναντήσει στην επαγγελματική μου σταδιοδρομία π.χ. τα παράσιτα μπορεί να μην εισέρχονται καν μέσω καλωδίου τροφοδοσίας αλλά να μεταδίδονται επαγωγικά από ένα μη καλά γειωμένο μπρακέτο παλαιωμένου κινητήρα στον αισθητήρα ή να είναι αρμονικές συχνότητες από υπερηχητικά παράσιτα από την εξάτμιση ενός εξωλέμβιου κινητήρα.

Τι είναι τα ηλεκτρογενή παράσιτα

Όπως όλοι γνωρίζουμε, η ζωή των ηλεκτρονικών συσκευών είναι το ρεύμα. Στα σκάφη κατά 90% χρησιμοποιούμε τη χαμηλή τάση των 12 v ανορθωμένου ρεύματος (DC), άρα αν το βυθόμετρό μας ήταν απλά συνδεμένο με μια μπαταρία, τα παράσιτα θα ήταν ένα πρόβλημα που δεν θα αντιμετωπίζαμε ποτέ. Όμως σε κάθε σκάφος υπάρχει μια ηλεκτρολογική εγκατάσταση στην οποία είναι συνδεμένα αρκετά φορτία, όπως τα φώτα πλεύσης, το ραδιόφωνό μας, η σεντίνα, τα φώτα καμπίνας κ.λπ. Επιπλέον, για να αποφύγουμε την αποφόρτιση της μπαταρίας συνήθως αυτή είναι συνδεμένη με το κινητήρα μας, ο οποίος παράγει ρεύμα για να την συμπληρώνει. Μέσα λοιπόν σε όλο αυτό το δίκτυο, κάποια συσκευή είτε παραγωγής είτε κατανάλωσης ενέργειας μπορεί να παράγει, λόγω π.χ. μιας κακής γείωσης, ένα «θόρυβο» ο οποίος θα κυκλοφορεί σε ολόκληρη την ηλεκτρολογική εγκατάσταση και εν συνεχεία στο βυθόμετρό μας στο οποίο, λόγω της οπτικής πληροφορίας που παίρνουμε από αυτό, θα είναι εμφανής και ενοχλητικός. Επίσης, παράσιτα έχουν παρατηρηθεί κατά κόρον στα καΐκια που φέρουν παλιάς τεχνολογίας εξωλέμβιους κινητήρες με κακές η χωρίς καθόλου γειώσεις με αποτέλεσμα να έχουμε τα φαινόμενα που προαναφέραμε.

Πως θα καταλάβω αν το βυθόμετρο μου έχει παράσιτα;

Το έμπειρο μάτι ενός τεχνικού αμέσως θα καταλάβει εάν ένα βυθόμετρο «υποφέρει» από το πρόβλημα του θορύβου. Ας υποθέσουμε ότι έχουμε καταλήξει τι θα μπορούσε να μας κάνει παράσιτα, π.χ ο κινητήρας μας. Η διαδικασία που μπορεί ο καθένας να διενεργήσει για να βεβαιωθεί εάν έχει ή όχι παράσιτα είναι η εξής: κατευθύνουμε το σκάφος σε ένα μέσο βάθος 20-30 μέτρα, σβήνουμε τον κινητήρα και περιμένουμε 3-4 λεπτά να "γράψει" το βυθόμετρο εικόνα. Ρυθμίζουμε την απολαβή (ευαισθησία) ώστε στα τελευταία 8-10 μέτρα να έχω μια καθαρή εικόνα και αφού τελειώσω με αυτή τη ρύθμιση, εκκινώ το κινητήρα και βάζω χειρόγκαζο γύρω στις 2000-3000 στροφές. Τότε προσέχω την καινούργια εικόνα που βγαίνει από τα δεξιά στο A scope.

Εάν έχω παράσιτα, η νέα εικόνα θα βγει «αλλοιωμένη» και διαφορετική, εάν δεν έχω παράσιτα η εικόνα δεν πρέπει αλλάξει καθόλου και παραμένει στα ιδία χρώματα και στην ίδια ροή, όπως και πριν βάλω τον κινητήρα μπροστά. Εάν κάτι δεν μου αρέσει και πιστεύω ότι έχω παράσιτα σβήνω το κινητήρα και παρατηρώ, εάν η εικόνα "καθαρίσει" πάλι και μοιάζει με την εικόνα πριν ανάψω το κινητήρα είναι βέβαιο ότι το βυθόμετρο μου υποφέρει από το πρόβλημα του ηλεκτρογενούς θορύβου. Επαναλαμβάνω την παραπάνω διαδικασία με όλα τα φορτία που έχω υπόνοια ότι μου δημιουργούν παράσιτα, όπως ηλεκτρικά μηχανάκια, σεντίνες κ.τλ. Σε όσους έχουν βυθόμετρο FURUNO τα παράσιτα ενδέχεται να επηρεάζουν τη λειτουργία του Accufish με αποτέλεσμα να γεμίζει η οθόνη νούμερα από ψάρια τα οποία δεν υπάρχουν στη πραγματικότητα.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Τα παράσιτα που θα εμφανιστούν στην οθόνη ενδέχεται να είναι από την ίδια πηγή (π.χ κινητήρας), αλλά να περνάνε στο βυθόμετρο επαγωγικά, καθώς δηλαδή κάποια καλώδια είναι κοντά ή ακουμπάνε το καλώδιο του αισθητήρα με ένα καλώδιο που μεταφέρει ρεύμα στο κινητήρα. Σε αυτή τη περίπτωση, το συγκεκριμένο φίλτρο δεν θα κάνει καμία απολύτως διαφορά. Για να δούμε αν τα παράσιτα περνάνε μέσω του καλωδίου τροφοδοσίας θα πρέπει να κάνουμε το εξής: παίρνουμε μια μπαταρία ανεξάρτητη, χωρίς καμία σύνδεση (ούτε θετικού πόλου ούτε γείωσης), την τοποθετούμε όσο κοντά γίνεται στο βυθόμετρο π.χ. στο πάτωμα του σκάφους (όχι κοντά στις υπάρχουσες μπαταρίες) και τροφοδοτούμε κατευθείαν το βυθόμετρο μας. Εάν με αυτήν τη διαδικασία εξαλειφθούν τα παράσιτα, τότε το φίλτρο θα αφαιρέσει και τα παράσιτα από την κεντρική μπαταρία. Εάν ακόμη και με αυτήν την μπαταρία τα παράσιτα δεν απομακρυνθούν θέλει περισσότερο ψάξιμο και συμβουλευόμαστε τον τεχνικό ή τον ηλεκτρολόγο μας.

Επηρεάζουν τα παράσιτα την αναγνώριση των στόχων στην οθόνη του βυθομέτρου μου;

Τα παράσιτα σε μια οθόνη βυθομέτρου είναι ένας από τους πιο ύπουλους εχθρούς ενός χειριστή όσο είναι και μια κακή τοποθέτηση αισθητήρα ή ένα αρρύθμιστο βυθόμετρο. Αυτό συμβαίνει γιατί το 90% των φίλων που χειρίζονται βυθόμετρο, ανεξαρτήτως μοντέλου ή κατασκευάστριας εταιρείας, το δουλεύουν στη λειτουργία αυτόματη ευαισθησία «Auto gain». Αυτή η λειτουργία θα διευκολύνει το χρήστη αφού μια σειρά φίλτρων ενεργοποιούνται από τον υπολογιστή με στόχο να καθαρίσουν τους στόχους από τα υπόλοιπα παράσιτα τα οποία δεν είναι ηλεκτρογενή αλλά εντοπίζονται στο φυσικό περιβάλλον, όπως θόρυβος επιφανείας, πλαγκτόν κ.τλ. Ωστόσο, όταν αυτή η λειτουργία αντιληφθεί τα ηλεκτρογενή παράσιτα τα οποία είναι πολύ «δυνατά» θα μειώσει την ευαισθησία πάρα πολύ, ώστε να δώσει μια καθαρή εικόνα στο χρήστη με αποτέλεσμα να μειώνει και τους επιθυμητούς στόχους, όπως είναι τα ψάρια. Άρα καταλαβαίνουμε όλοι ότι μια "υγιής" εικόνα είναι αυτή που δεν επηρεάζεται από κανένα είδος παρεμβολής.

ΠΡΙΝ ΑΓΟΡΑΣΩ ΤΟ ΦΙΛΤΡΟ ΔΙΑΒΑΖΩ

  1. Το φίλτρο αποκόπτει ΜΟΝΟ ηλεκτρογενή παράσιτα τα οποία μεταφέρει το καλώδιο τροφοδοσίας, όχι υπερηχητικά, όχι παρεμβολές από τον αισθητήρα.
  2. Το φίλτρο κόβει συγκεκριμένες συχνότητες μέχρι κάποια db, εάν η παρεμβολή είναι δυνατή θα μειωθεί, αλλά ίσως να μην εξαλειφθεί τελείως.
  3. Το φίλτρο είναι αδιάβροχο αλλά για να μείνει χαμηλό το κόστος δεν είναι από ανοξείδωτο περίβλημα, άρα πρέπει να μπει κάπου που να μην βρέχεται.
  4. Η εγκατάσταση του είναι εύκολη και συνοδεύεται από οδηγίες, αλλά εάν δεν κατέχουμε τους νόμους του ρεύματος καλό είναι να μας το τοποθετήσει τεχνικός.
  5. Φροντίζουμε το φίλτρο να τοποθετείται μετά το διακόπτη τροφοδοσίας (ο οποίος αυστηρά πρέπει να υπάρχει στη γραμμή τροφοδοσίας της συσκευής), ώστε όταν φεύγουμε από το σκάφος η γραμμή να μην έχει τάση.
  6. Το φίλτρο παρέχει Max ρεύμα 3 Ampere Τα όργανα που θα «τραβήξουν» παραπάνω ενδέχεται αφενός να μην λειτουργήσουν σωστά και αφετέρου να καταστραφεί το φίλτρο Συνήθως στα βαθιά νερά (150 μέτρα και άνω) και αναλόγως πάντα του τύπου βυθομέτρου, θα χρειαστεί αυτή η ποσότητα του ρεύματος.

Για οποιαδήποτε απορία ή διευκρίνιση, μη διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας στο 6947709343.

Τιμή Φίλτρου εξομάλυνσης 60 ευρώ.

ΤΕΧΝΟΒΥΘΟΜΕΤΡΙΚΗ

Ονομάζομαι Σπύρου Δημήτρης, γεννημένος στην Κέρκυρα το 1973 όπου εργάζομαι και κατοικώ μέχρι σήμερα.

Έχω σπουδάσει ηλεκτρονικός και η μεγάλη μου αγάπη είναι η θάλασσα και το ψάρεμα, έτσι αναπόφευκτα βρέθηκα να ασχολούμαι τα τελευταία 15 χρόνια με την ανακάλυψη των μυστικών αυτού του οργάνου που στην Ελλάδα ονομάζουμε βυθόμετρο.

Περισσότερα..

ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

Μπορείτε να επικοινωνήσετε μαζί μας με έναν από τους παρακάτω τρόπους:

  • Διεύθυνση: Γουβιά, Κέρκυρα, Ελλάδα
  • Τηλέφωνο: +30 6947 709343
  • Email : d.spirou@yahoo.gr
  • Τεχνοβυθομετρική:
  • Δημήτρης Σπύρου:
ΦΟΡΜΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ